Lakenskrekkbaby

14/08/2009, kl. 20:18 | Publisert i Christopher, Søvn | 2 kommentarer

Jeg husker i vinter, etter at Christopher hadde fått egen seng og ikke la seg samtidig med oss lenger. Da var det nattstell i 18-tiden, amming i vår seng, jeg la ham i sengen hans og sang et par nattasanger. Og lille engelen snudde seg over og sovnet. Med en gang. OK, han våknet noen ganger om natten, men kun for litt mat. Så Mannen og jeg hadde kveldene til bare oss.

Nå etter sommeren er det komplett kaos. Av en eller annen grunn er sengen blitt skummel, så han sover på madrassen på rommet sitt som vi ammer på. Og sove er det kjedeligste som finnes! Selv om han er supertrøtt bruker han de siste kreftene på å holde seg våken og kravle rundt. Jeg forsøker med faste rutiner, masse mat på kvelden, velling, mørkt rom, faste sanger, babysovemusikk og selvsagt den elskede sebraen han fikk av tante Hanne da han ble født og som ikke har forlatt ham en eneste natt siden. Ingenting hjelper, selv ikke ørlite Ferber (jeg er tilhenger av Elizabeth Pantleys The No-Cry Sleep Solution og vil helst unngå hele Ferber-metoden)

Christopher og den elskede sebraen, eller giraffen som vi kaller den av en eller annen grunn

Christopher og den elskede sebraen, eller giraffen som vi kaller den av en eller annen grunn

Egentlig gleder jeg meg ørlite til mandag og rutiner igjen. Da er det faste ting som skjer hver dag. Mannen skal også få overta litt legging og nattavåkning (ja vi sliter med det også), akkurat nå er han unnskyldt for han har Øyapass.

Mine ideelle rutiner:

07:00 Våken, pupp og kos i mamma og pappas seng
07:30 Morgenstell, ny bleie, ned og leke litt
08:30 Frokost – brødskive med leverpostei, kanskje grøt, banan
09:30 Formiddagslur, litt pupp
11:00 Våken, stell, klar for tur ut
11:30 Ute! Handle, trene, besøke venninner, lunsj, +++ Christopher spiser brødskive, riskjeks, gulrot, eple etc og drikker Drikki
13:30 Sovne i vognen på vei hjem, sove ute
15:00 Våken, stell, pupp, kos og lek til pappa kommer hjem
17:00 Middag, Christopher får det vi spiser
17:30 Lek og kos med pappa
18:00 Start på leggetid, roe ned. Stell på badet, bad noen ganger i uken.
18:30 Inn på rommet, amme. Opp i sengen, nattasanger, kos.
19:00 Christopher sover.

Utopi? Jeg melder fra underveis!

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Hei Cecilie,

    Jeg fant bloggen din ved en tilfeldighet via Twitter og skjønte fort at jeg vet hvem du er. Dvs. vi kjenner ikke hverandre, men vi har felles kjente = Bjørn. Jeg begynte i GCI Monsen i august 2004, men da hadde du sluttet… stemmer ikke det? Så tror jeg faktisk at du var tilstede på et møte jeg var med på hos PGS…? Uansett, jeg kjente igjen navnet ditt og fant bloggen via Twitter – og jammen har vi ikke ganske like erfaringer mtp. barnas lakenskrekk.

    Jeg har også en liten gutt, litt eldre enn din, født i januar 2008. Lakenskrekken har blitt litt bedre i løpet av sommeren, men store deler av våren kjørte vår lille prins «showet» i sin egen seng og vår nesten hver kveld / natt. Når i tillegg storesøster på 9 år våkner av drømmene sine og kommer til oss, vel da kan du tenke deg…. vi har hatt en søvnløs vinter og vår. Sommerferien ble veldig uorganisert ift. soverutiner osv., men om det er akkurat det eller at han har blitt et par måneder eldre vet jeg ikke – nå går det mye bedre.

    Oj, dette ble en litt lang kommentar … jeg har såvidt blogget litt jeg også, men har ikke så store ambisjoner… enda. Vel, jeg kommer til å følge din og kanskje vi har noen flere erfaringer vi kan dele underveis?

    • Hei!
      Selvsagt husker jeg deg – ser at vi har samme fotballsmak også 🙂
      Ja, deler gjerne noen erfaringer underveis. Puh, slitsomme greier, heldigvis har jeg tro på at det går seg til! Ønsker deg en flott dag!


Legg igjen en kommentar

Entries og kommentarer feeds.

