Det fineste diktet jeg vet

17/08/2009, kl. 18:11 | Publisert i Christopher | 4 kommentarer

MorskjærlighetJeg er blitt en veldig lettrørt mamma. Jeg skjønte rett og slett ikke hvordan det skulle bli – at alle babyer er søte, at alle mammaer med vogn jeg møter plutselig er helter fordi jeg vet hva de opplever, at det er en slags hemmelig klubb der vi smiler til hverandre «er vi ikke heldige?».

Jeg fant dette diktet for noen måneder og det er så veldig fint. Får fremdeles tårer i øynene av å lese det.

Lyckans minut

Är det sant att jag håller ett barn på min arm
och ser mig själv i dess blick,
att fjärdarna gnistra och jorden är varm
och himmelen utan en prick?

Vad är det för tid, vad är det för år,
väm är jag, vad bär jag för namn?
Du skrattande knyte med solblekt hår,
hur fick jag dig i min famn?

Jag lever, jag lever! På jorden jag står.
Var har jag varit förut?
Jag väntade visst millioner av år
på denna enda minut.

Erik Lindorm, 1921

(Illustrasjon: carambatack)

4 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Hei Cecilie,
    Sa fin blogg du har. Sa posten din pa FB, sa her er jeg og titter inn hos deg 🙂 Jeg har ogsa blogg, som oppdateres i varierende hyppighet…
    Klem, Belinda

    • Hei Belinda,
      Takk det samme til deg! Skal følge med der 🙂 Velkommen tilbake til Norge forresten!
      Klem, Cecilie

  2. Åhh, så vakkert….så sant!

    Takk for at du delte!

  3. […] Jeg er fortsatt der at jeg savner ham etter noen timer uten, selv om det er kveld og han sover. Jeg synes han er den mest fantastiske skapningen som finnes og jeg blir aldri lei av ham. Jeg lurer på om det noen gang går over? Man blir vel ikke akkurat […]


Legg igjen en kommentar

Entries og kommentarer feeds.

