Inger Annes brød

09/10/2009, kl. 19:37 | Publisert i Mat og oppskrifter | Legg igjen en kommentar

Jeg har akkurat begynt å bake brød! Og når jeg først skulle gjøre det, valgte jeg ett uten sukker, gjær, melk etc. Bare supersunne ingredienser. Det smaker ganske…. ja, nettopp, sunt, men skjær det tynt og lass heller på med pålegg. Jeg oppbevarer det i kjøleskap. Dersom du bruker lite brød, kan det skjæres i skiver og fryses ned, så tar du bare opp det du bruker.

IMG_1434

Slik lager du det:

3 dl linfrø, knuses i blender og legges i vann i cirka en time
5 dl solsikkekjerner
9-10 dl havrekli/små glutenfri havregryn
4 dl jyttemel
4 dl bokhvete (flak eller gryn)
1 ts salt
3 ts bakepulver eller 2-3 ss hornsalt
5 ss loppefrø
1 liter vann

Dette blandes/eltes i en kjøkkenmaskin. Min tar bare halvparten av mengden, så jeg deler oppskriften i to og lager den i to omganger. Hell deigen rett i brødformer (denne oppskriften passer til to vanlige brødformer). Stekes på nederste rille i ovnen i 90 minutter på 200 grader.

Tips: Det er mange måter å gjøre brødet mer spennende på – jeg har prøvd med noen dråper trøffelolje i deigen, kjempegodt! Noen dryss med timian, løkpulver og chilipulver var også godt. Bruk fantasien!

Legg igjen en kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Entries og kommentarer feeds.

