Barn som salgsplakater?

27/11/2009, kl. 14:01 | Publisert i Cecilie | 2 kommentarer

Mange barn har det ikke sånn som på bildet – men jeg hadde ikke lyst til å finne noe mer passende…

Idag hørte jeg på radioen mens jeg kjørte hjemover etter å ha besøkt en venninne. Jeg hørte på reklamen for dagens VG, hvor det tydeligvis er en sak om en fireåring på forsiden. Jeg orker ikke å skrive om detaljene, men det som gikk mest innpå meg var stemmen radiomannen brukte da han leste opp toppsakene fra dagens VG – det VG skal lokke oss til å kjøpe avisen med. Han leste saken som om han ikke et sekund tenkte på hva det dreide seg om, og med samme stemme som han leste opp de andre sakene fra VG Helg.

Det fikk meg til å tenke. Er det virkelig slik at saker om barn som lider får oss til å kjøpe aviser? For meg er det helt motsatt. Jeg mener ikke at mediene ikke skal fortelle om fæle ting som skjer i verden, men å bruke det til å selge? Om barn?

Jeg er en av dem som ikke trenger nye, spennende måter å organisere nyheter og informasjon på. Jeg trenger ikke fancy løsninger for å lage min egen nettavisforside. Jeg skulle ønske jeg kunne filtrere ut nyheter isteden! Jeg vil veldig gjerne slippe å lese om barn som lider – jeg vet veldig godt at altfor mange gjør det – og spesielt etter at historiene har vært gjennom tabloidene.

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Dette er et viktig tema, som får altfor lite oppmerksomhet! Flott at du skriver om det.

  2. Tenkte på dette selv da jeg kom over VG i går. Blir kvalm…
    Likte så godt illustrasjonen du hadde funnet til!


Legg igjen en kommentar

Entries og kommentarer feeds.

