Hvil i fred Regine!

03/12/2009, kl. 18:14 | Publisert i Christopher | 1 kommentar

Regine Stokke, som jeg har skrevet om før, døde i dag, for bare noen timer siden. Jeg gråter for et menneske jeg aldri har møtt, og det tror jeg mange andre gjør idag. Jeg håper familien hennes, midt i sorgen de opplever nå, ser det fine i at de har kunnet si farvel – noe ikke alle får mulighet til – og i at datteren og søsteren deres har berørt så mange mennesker.

Update: Hos Gunnhild Corwin fant jeg dette flotte diktet som jeg synes passer veldig godt til Regine.

Jeg står ved stranden

Et skip sprer sine hvite seil i morgenbrisen og seiler ut over havet

Hun stråler ut styrke og skjønnhet,

og jeg står og ser til det til sist kun er en liten hvit flekk der hvor himmel og hav møtes

Da sier en ved min side: «Der er hun borte.»

Borte, hvor? Borte for mine øyne, det er alt

Hun er like stor i mast og seil som da hun seilte herfra,

og hun er like i stand til å bære sin last til sitt mål.

Hennes minkende størrelse er i meg, ikke i skipet

Og akkurat samtidig som en ved min side sier: «Der er hun borte,»

er der andre øyne som venter hennes komme,

og andre stemmer som er klare til å juble: «Der kommer hun!»

Og dette er å dø

(Illustrasjon: chicalookate)

1 kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Uff – leit. Men nå kan hun hvile i fred.


Legg igjen en kommentar

Entries og kommentarer feeds.

