Mine favorittapplikasjoner til iPhone

25/01/2010, kl. 11:20 | Publisert i Diverse gøy | 1 kommentar

 

Har du iPhone? Hvis ikke, og hvis du vurderer å bytte, kan jeg virkelig anbefale den. For alle. Selv for mailavhengige businessmennesker (jeg er en sånn selv). Jeg var skeptisk lenge, mest på grunn av manglende eksternt tastatur, men det tok bare et par dager å venne seg til touch-tastaturet.

Det beste med iPhone er at det er så utrolig morsomt å bruke den! Jeg kjeder meg aldri lenger, hvis jeg må vente på noen, kan jeg fra iPhonen sjekke Facebook, RSS-leseren hvor jeg har samlet alle bloggene jeg leser, lese nyheter eller spille backgammon. Jeg kan også høre musikk og se på eller redigere alle bildene mine. Jeg kan sjekke været, aksjekursen, eller bruke YouTube for å spille en Baby Einstein-video for Christopher.

Hvis du er iPhone-bruker har du sikkert allerede lastet ned noen applikasjoner fra AppStore. Her er mine favoritter – kanskje du vil prøve ut noen? Kommenter gjerne med dine favoritter!

Facebook
Facebook sin applikasjon er overraskende bra, og du kan gjøre nesten like mye som fra web. Du kan se innlegg, like og kommentere, sende og godta venneforespørsler og laste opp bilder.

Yr
Det følger med en værvarsler når du kjøper en iPhone, men den fra Yr er bedre, og gratis! Den gir deg langtidsvarsel, time for time, og mulighet til å legge til favoritter. Jeg har for eksempel Nordstrand, Hvaler og eventuelle planlagte feriemål liggende.

Newsdesk
Newsdesk gir deg toppsakene til de største nettavisene. Praktisk når du vil skanne nyhetsbildet. Ellers er jeg glad i Aftenposten sin app. Jeg bruker bare disse to til nyheter.

VGs TV-guide
Det finnes mange TV-guider, og mange er bra. Jeg liker VGs fordi den er bra på å vise hva som går på TV nå, uavhengig av kanal. Du kan også se hvilke programmer som har fått omtale, lagre favoritter og kategorisere.

WordPress
Jeg blogger på WordPress og fra denne app-en kan jeg blogge også fra iPhone. Greit for kortere poster.

Statistics
Dette er statistikkprogrammet til WordPress. Enkelt å se hvor mange treff du har hatt idag, siste uke, måned osv, hvor besøkene kom fra og hvilke linker de klikket på.

Backgammon
Mitt favorittspill, som jeg ikke går lei! Perfekt ved legging, hvis jeg må sitte på rommet til Christopher til han sovner…

Tweetie
Den beste mobile applikasjonen til Twitter. 2009 Apple Design Award Winner.

MobileRSS
Det finnes flere RSS-lesere, noen gratis. Denne koster 21 kroner, men da slipper du reklame. Jeg bruker den daglig og da er det verdt pengene. Enkel og fin!

Scoops
Morsomt, vanedannende og svært enkelt spill der du skal fange iskuler med en iskjeks.

Baby Monitor
Hvis du er på besøk, med baby, og har glemt babycall, er denne genial. Legg telefonen din i nærheten av babyen og programmer den til å ringe en annen telefon (som du hører, selvsagt) når babyen våkner. Det funker! Den dyreste app-en jeg har, til 29 kroner.

Gule Sider
Denne er kjempefin! Den finner telefonnumre og adresser som på web, men viser deg også avstander i kilometer og har innebygd kompass. Må oppleves!

Bejeweled 2
En annen spillklassiker. Finn og rader ut rekker av juveler (morsommere enn det høres ut).

SmackTalk
Genialt for de minste. En hamster, hund eller kattunge gjentar det du sier med morsomme stemmer.

Shazam
Hvis du hører en fin sang på radioen, og du gjerne skulle visst hvem som sang og hva sangen het, start Shazam. Den gjenkjenner sangen og gir deg kjapt tittel og artist, og direkte link til iTunes Store.

Stick It
Jeg savner muligheten til å ha en kalenderforside på iPhone. Nå må jeg inn i kalenderen for å finne ut hva jeg skal gjøre og huske den dagen. Med Stick It Notes kan du lage din egen huskeliste og få den som startbilde. Bittelitt knotete første gangen, men det er verdt det de dagene det er mye å huske på. Genial for meg i førjulstiden!

Kindle
Nettbokleseren Kindle har en iPhone-applikasjon som faktisk funker. Kanskje ikke til de lengste tekstene, men til enklere bøker er den finfin. Bøkene finner du på Amazon.

Og det er så mange flere! Masse gøyale spill for barn, mange muligheter til å redigere og ha det gøy med bilder, oppskrifter, Google Earth, avslapningsmusikk og annet morsomt og nyttig. I AppStore kan du se lister over de mest populære delt inn i gratis- og betalings-apper, søke i kategorier og få anbefalinger. Veldig morsomt å browse, og de fleste har anmeldelser så du kan lese om andres erfaringer før du kjøper.

1 kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Fine tips:-) Leter alltid etter barnevennlig apps for krisesituasjoner:-)


Legg igjen en kommentar

Entries og kommentarer feeds.

