Om kreativ sosialisering

27/01/2010, kl. 10:19 | Publisert i Cecilie, Familie | 5 kommentarer

Etter å ha fått barn er jo egen frihet noe innskrenket. Jeg har vært på kino to eller tre ganger siden Christopher ble født, aldri vært borte fra ham en natt, og pappaen og jeg har vel vært ute og spist en tre-fire ganger. Det har vært noen vennemiddager hos oss og hos andre, alltid med barn, veldig koselig, men det blir heller ikke altfor ofte.

Vi har funnet ut at vi må være litt kreative for å få sett mer til venner, noe jeg fikk testet i helgen. På fredag kveld møtte jeg de andre mødrene til medlemmene i kompisgjengen på Delicatessen på Grunerløkka klokken fem. Da var det allerede mørkt, lokalet var fullt og det var god stemning! Vi syntes det var så stas å være ute at vi bestilte øl med en gang og drakk totalt tre hver. Vi hadde pyntet oss, spiste masse god mat og nydelig dessert med kaffe mokka. Klokken ti over ni var jeg hjemme! Trikset er altså å forskyve tidspunktene litt, jeg fikk masse ut av kvelden, fikk litt fredagskveld med pappaen også og var i super form på lørdagen.

Søndag hadde vi frokostbesøk! En vennefamilie kom klokken ni og hadde med rundstykker, vi hadde dekket bord med masse godt pålegg, te og kaffe og egg. Barna lekte og vi hadde laaang, deilig frokost. De dro halv tolv og vi hadde hele resten av dagen til å finne på ting. Så altså – er helgene travle, har man alltids tid til et frokostbesøk! Frokost må man spise uansett 🙂

Andre tips til mammaer:

  • trening kan være vanskelig å få tid til, men kanskje en eller to ganger i uken? Få med en venninne og bli oppdatert på hverandres liv samtidig.
  • hvis du har venninner i nærheten – inviter på kveldsmat, etter barnas leggetid! Litt enkel brødmat og te holder i massevis, og et par timer fra åtte til ti kan man alltids avse.
  • Før alt blir booket opp – sett av en kveld hver måned, ut året, som dere skal treffes! Dette funker både for venninner og for mammaen og pappaen, hvis dere har barnevakt tilgjengelig. Da får barnevaktene planlagt også!

(Illustrasjon: Serinissima)

5 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Oj, jeg så plutselig at min forrige kommentar ble publisert under Thomas! Det var absolutt ikke meningen…!! :oD

  2. Nei, nå skjønner jeg ingenting… Det første innlegget ble visst ikke publisert likevel??
    Uansett, det jeg ville si var bare at dette var smarte tips! Særlig likte jeg det om å møte venner tidligere på kvelden. Man føler seg dratt alle veier med en etterhvert stor familie. Man skal både stille opp hjemme, både av praktiske årsaker og fordi man vil, og man skal pleie vennskap. Innimellom må man unne seg en helaften ute med en påfølgende sovemorgen, men det er ikke så ofte vi får det til i en hektisk hverdag…

    • Hei Camilla!
      Jeg må godkjenne alle kommentarer fra nye, derfor ble ikke den fra deg/Thomas publisert (lot være å publisere den, jeg :-))

      • Hehe… Det er godt!

  3. Hei, Cecilie!

    Takk for koselig kommentar på bloggen min – jeg var jo nødt til å sjekke ut din også, og jeg liker det jeg leser! 🙂 Nydelig liten gutt du har.

    God torsdag til dere!


Legg igjen en kommentar

Entries og kommentarer feeds.

