Vi trenger flere heltinner

29/01/2010, kl. 12:58 | Publisert i Cecilie, Politikk og samfunn og sånn | 4 kommentarer

Sånn burde barn ha det!

I dagens VG leste jeg om svenske Maria Lundin som ble vitne til en hjerteskjærende episode på T-banen i Stockholm. En fireårig gutt nektet å sette seg ned på T-banen, hvorpå faren (55) reagerte med et kjempesinne og begynte å slå gutten. Detaljene kan dere lese selv, jeg orker ikke gjengi det, men grunnen til at jeg skriver om dette her er at INGEN grep inn. Før Maria, altså. En hel t-banevogn så på! For meg er det helt ufattelig. Maria var heldigvis en tøff dame. Hun ble selv slått, men klarte å legge faren i bakken og ringe politiet. Han er nå dømt til fire måneders fengsel og må betale sønnen sin 12.000 i erstatning. Dessverre er han nok ikke fradømt foreldreansvaret, men forhåpentligvis behandler han sønnen sin bedre heretter.

Men – sånne saker gjør meg så redd. Hva hvis det skjer meg noe? Eller noen jeg er glad i? Og ingen hjelper? Jeg er helt sjokkert, jeg.

På Facebook klan du bli medlem av en gruppe som heter Vennligst Forstyrr. Den er dannet av Redd Barna og har som formål å sette søkelys på vold mot barn og å oppfordre folk til å bry seg, og gripe inn, dersom de ser at barn blir utsatt for krenkende handlinger. Gruppen har i skrivende stund nesten 30.000 medlemmer. Bli medlem du også! Jo flere medlemmer, jo mer oppmerksomhet rundt dette, og jo mer bevisste blir vi, tenker og håper jeg.

(Illustrasjon: TummyMountain)

4 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Ja takk til flere slike heltinner! Og gjerne noen flere helter også.

    Og langt strengere straffer for de som tror at familien kan styres like hardt og brutalt i Norge som i Punjab eller Karachi.

    http://www.abcnyheter.no/norge/100129/innvandrerfamilier-i-en-av-tre-voldssaker

    OG

    “I 2006 hadde 56 prosent av krisesenterbeboerne (i Norge) innvandrerbakgrunn.” Omlag 90 % av disse var ikke-vestlige innvandrere. (og de utgjør 5 % av befolkningen)

    Kilde: http://www.ssb.no/ssp/utg/200704/09/

  2. Så fort dere griper inn så er dem stille..

    også går dem hjem å slår barna helseløse.

  3. For en fin blogg du har! Blir så glad når jeg finner tilfeldige blogger som jeg liker å lese:)
    Og jeg er helt enig, vi trenger fler som tør å gripe inn når de ser urettferdighet! Godt innlegg:)
    Ha en fin søndag!

    • Å tusen takk, Marit, så koselig 🙂


Legg igjen en kommentar

Entries og kommentarer feeds.

