Need to want less

04/03/2010, kl. 16:53 | Publisert i Cecilie | 3 kommentarer

Det er snart vår. Våren symboliserer for mange noe nytt, vi kan begynne å leve igjen, etter mange måneder hvor det for mange er viktigst å bare holde ut. Når snøen forsvinner kan vi bytte ut UGG-ene og Sorel-skoene med nye vårstøvletter og etterhvert Converse og sandaler, når det blir varmere kan vi bytte ut vinterkåpen med en ny trenchcoat. Vi vil bytte ut sort og grått med nye plagg i sukkertøysfarger, vi trenger ny neglelakk og lysere striper i håret.

The more things change, the more they stay the same, og en ny årstid fører med seg nye ting vi vil ha. Sånn er det alltid, også for meg! Men – mer og mer går det opp for meg at det må stoppe et sted. Jeg trenger egentlig ikke en ny vårjakke. Det eneste spennende og nye ved den er at den er, nettopp, ny.

Jim Pooler, forfatter av Why We Shop: Emotional Rewards and Retail Strategies, sier at vi ikke lenger handler fordi vi trenger noe, men fordi vi vil markere noe, belønne oss selv, vise hvem vi er, og øke selvtilliten vår. Noe som er vel og bra, men som kanskje kan uttrykkes på andre måter? For etterhvert som tiden går, er ikke klærne nye lenger, og vi må ut på shopping igjen.

Jeg skal prøve å skjerpe meg! Jeg kommer nok ikke til å klare å slutte med å kjøpe nye ting, men de skal bli færre. Jeg skal bli flinkere til å bruke Finn når vi f eks trenger møbler. Jeg skal kjøpe færre klær i bedre kvalitet. Jeg skal bli mer bevisst på hvor tingene kommer fra og hva de er laget av.

Det skal rett og slett være mitt vår-forsett!

Vil du være med? Les mer hos Grønn Hverdag og Etisk Forbruk!

(Illustrasjon: erinsaidso)

3 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Enig!!

  2. Jeg er med! Vi er flinke til å arve tøy fra hverandre og fra venner og slekt. Men vi kan så absolutt bli flinkere å belønne oss selv på andre måter enn å kjøpe oss noe nytt som egentlig ikke trenger her i huset! 🙂
    Takk for kommentar på bloggen min, er fint å få sånne tilbakemeldinger. God helg til deg og dine! 🙂

  3. […] jeg vet, jeg skulle ikke kjøpe så mye nytt denne våren. Og det har jeg heller ikke gjort. Men jeg har hatt så innmari lyst på den berømte rosekjolen […]


Legg igjen en kommentar

Entries og kommentarer feeds.

