Gi et mikrolån!

06/03/2010, kl. 20:21 | Publisert i Cecilie, Politikk og samfunn og sånn | 3 kommentarer

Idag leste jeg en fin artikkel i Dagens Næringsliv. Den var om Kiva – en organisasjon som har spesialisert seg på mikrolån til entreprenører i utviklingsland over hele verden. Du kan gi lån på 25 dollar eller mer, til hvem du vil. Du kan velge kjønn, verdensdel og bransje også. De aller fleste betaler tilbake pengene, og du kan da velge å gi et nytt lån. Du betaler med kredittkort eller PayPal.

Etter at Muhammad Yunus vant Fredsprisen i 2004, har mikrolån blitt mer kjent, og som DN skriver – nettet er perfekt til å drive denne type virksomhet. Og det er enkelt, det er et lavt beløp og det er konkret – du ser akkurat hvem pengene går til.

Jeg har registrert meg idag. Da jeg skulle velge hvem jeg skulle gi et lån, valgte jeg først Fundraising, så Female og så Africa. Deretter leste jeg endel profiler og valgte tilslutt Angua Sefina i Sør-Sudan. Angua er 23 år, har fire barn og selger jordnøtter på markedet. Hun har bedt om et lån på 675 dollar og med mitt lån på 50 dollar mangler hun nå 200 dollar på å nå målet. Etterhvert vil hun betale tilbake pengene, og jeg og de andre som har lånt henne penger vil få disse tilbake.

Jeg er spent på å se hvordan dette fungerer, men det virker veldig lovende! Det er ikke mye penger for meg, og jeg kunne forsåvidt gjerne gitt henne pengene, men jeg har veldig troen på å hjelpe folk til å hjelpe seg selv.

UPDATE: Hun har nådd målet sitt, og fått låne 675 dollar!

3 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Dette har jeg hørt om før man aldri gjort noe med det, men nå skal jeg jammen gjør det. Har jo pay-pal konto og alt.

  2. Da var det gjort, tusen takk for du minnet meg på det. Skal blogge om det jeg også

    • Så bra Susan! Ha en fin lørdagskveld 🙂


Legg igjen en kommentar

Entries og kommentarer feeds.

