Om Bloggpuls, og nye blogganbefalinger

11/03/2010, kl. 14:01 | Publisert i Blogging | 6 kommentarer

Ja, jeg vet at jeg er sent ute til å skrive om Bloggpuls, men jeg har villet se an litt før jeg gjør meg opp en mening 🙂

Bloggpuls er et samlingssted for blogger og bloggere i Norge, startet av Elise Løvoll og Undre fra Undreverset. Det er et nettsted med et magasin om blogging og sosiale medier med mange dyktige skribenter, og det er egne redaksjoner for temaer som hage, interiør, kultur, samfunn, hobby og rynkefritt (for unge), som hver dag plukker ut de beste bloggpostene og publiserer dem. Du kan følge dem på Twitter og på Facebook.

Jeg har abonnert på Bloggpuls-feeden i min Google Reader siden oppstarten, og her er mine erfaringer:

Fine ting:

  • Jeg kommer over mange fine blogger! Nesten hver dag finner jeg nye favorittblogger som jeg legger til i leselisten.
  • Bloggpuls er en super nettverksbygger for deg som ønsker å utvide nettverket ditt og lære mer om sosiale medier. Følg med på det som skrives, meld deg som gjesteskribent eller foreslå nye blogger.
  • Det er veldig, veldig mye bra stoff i Magasin-delen!
  • Jeg synes de har gjort utrolig mye bra på kort tid. Hvis du er interessert i blogging utover din egen blogg, og sosiale medier generelt, er Bloggpuls et must.

Forbedringspotensiale/innspill:

  • Det er selvsagt umulig for de som plukker poster å lese ALT. Og kanskje, kanskje er det lett å være forutinntatt? Ida Wulff hadde for eksempel et veldig fint blogginnlegg her om dagen som jeg ventet på at Bloggpuls skulle lese og publisere, men nei. Så det er greit å surfe litt rundt på egenhånd også. Og tips dem om gode blogger og blogginnlegg du finner – også dine egne!
  • En ting å være klar over, er at Bloggpuls gir deg de beste bloggpostene, ikke nødvendigvis alle de beste bloggene. Kanskje du liker mer dagbokspregede blogger av typen Prinsessans Dagbok? Hver post er ikke nødvendigvis superspennende, men Josefine skriver fem-seks innlegg om dagen og det kan være vel så givende å følge med på (om man er i målgruppen). Det samme gjelder Ida Wulff, Dina etc.
  • Jeg savner flere moteblogger – det er en motekategori under Rynkefritt, men med bare ett innlegg så langt.
  • Her skulle det egentlig stått en liten klage over at jeg får for mange innlegg i leselisten. Så fant jeg denne siden, der du finner RSS-feed til alle underkategorier. Dermed slipper du å lese om heklede ugler og gjenbruk av furubenker hvis du egentlig er mest opptatt av kvinnesak og psykisk helse, og omvendt. Fantastisk!

Altialt: Hvis du ikke har gjort det allerede, bruk litt tid på Bloggpuls. Jeg lover deg at du finner mange skatter!

Noen av mine nye favoritter (jeg ligger langt etter når det gjelder å oppdatere linklisten min her i bloggen – det kommer!)

Slike jenter
Veldig bra skrevet av en ung jente jeg ikke aner hva heter. Fantastiske hverdagsbeskrivelser! Denne er ekstra morsom 🙂

Innerst i veien
Elisabeth skriver bra og morsomt og har også skrevet om Kiva!

Inger Merete – dette er ikke en blogg
Dette er absolutt en blogg, og skrives av Inger Merete Hobbelstad, kulturjournalist i Dagbladet. Veldig bra om dagsaktuelle saker.

Kristiane
Hun oppdaterer dessverre ikke så ofte, men skriver veldig bra, er morsom og har delt rørende historier om adopsjonsprosessen sin.

Mamma og mer
Skrives av Therese som har en datter på samme alder som Christopher. Jeg anbefaler spesielt dette innlegget som er et motsvar til Ingunn Yssen og Marie Simonsens VG-kronikk fra 8. mars.

Stillhetes visittkort
Skrives av Solveig som har 3 barn, deriblant en datter med Downs. Denne bloggposten, der hun skriver om hvordan det egentlig er å være mamma til et barn med Downs, er fantastisk og anbefales ALLE.

(Her har jeg muligens satt norgesrekord i linking)

6 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Takk for anbefalingen. Sørlig godt liker jeg at du påpeker at jeg er UNG! 😀

    • Hehe, jeg tror av en eller annen grunn at du er yngre enn meg, ergo PURUNG! 🙂

  2. Veldig enig i at Bloggpuls er bra, jeg er imponert over både design og innhold og samlingen kompetente og interessante mennesker som er med og driver. Heia Elise og Undre!

    (Jeg hadde ikke tenkt på at jeg kan abonnere på Bloggpuls, det var lurt. Og enda lurere at man kan sortere rss-strømmen etter tema!)

    • Ja, veldig lurt! Jeg tror dette er fremtidens nettavis, jeg 🙂

  3. Litt sen her, ville bare kommentere det med Ida Wulff. Har plukket flere av Idas poster selv da jeg var med i Sonitus, så hun er nok ikke oversett med vilje. Men hun havner under Rynkefritt, og den redaksjonen er veldig ny og ikke 100% i gang ennå. Derfor kan det hende at feeden må nulles ut innimellom grunnet mangel på plukkere enn så lenge.

    Når det kommer til bloggene som er bedre å anbefale som helhet håper vi å få til det i Bloggpuls Magasin. Supert om dere som leser kan tipse oss om gode blogger dere gjerne vil at vi skal skrive om.

    Ellers tusen takk for god gjennomgang og fine ord 🙂

  4. Og når det kommer til mote så blir vi veldig glade for tips om folk som kan tenke seg å bidra der. Vi hadde jo planer om å ha en egen moteredaksjon under anbefalte poster, men da jeg listet meg rundt og infiltrerte miljøene jeg ikke hadde peiling på sleit jeg med å finne en norsk moteblogger som i tillegg til å blogge selv også så ut til å følge med på andre norske moteblogger og å ha oversikt over miljøet. Jeg ble litt i tvil om det fantes et norsk moteblogg-miljø, det virket mer internasjonalt enn andre nisjer. Men jeg har som sagt veldig lite peiling her.


Legg igjen en kommentar

Entries og kommentarer feeds.

