Nattavvenning, del ørten

12/03/2010, kl. 12:50 | Publisert i Christopher, Søvn | 4 kommentarer

Jeg innrømmer at jeg ikke er verdens strengeste og mest konsekvente mamma. Jeg ammer fortsatt. Jeg har ennå ikke vært borte fra Christopher en hel natt, og jeg gruer meg til den første morgenen uten ham. Nesten hver natt våkner han, og blir hentet inn til oss.

Dette er superkos, og jeg elsker å sove inntil den lille, varme kroppen som ofte gir meg klemmer i søvne, og jeg tror ikke man kan få for mye kos. Hverken jeg eller Christopher. Men – vi sover ikke voldsomt godt, siden Christopher a) gjerne sover på tvers og b) helst vil ha pupp hver gang han våkner.

Inatt var det spesielt ille, han var ganske så våken (tror han var litt oppspilt etter masse lek med storesøster) og ville helst leke, alternativt ha pupp hvert tiende minutt. Så idag ba jeg barnehagen kutte ned på dagsovingen – han sover gjerne nesten tre timer, i første omgang vil jeg ha det ned til to og en halv. Og fra inatt starter vi avvenning, igjen. Vi var nesten i mål for noen uker siden, men så ble Christopher syk, og da vil jeg helst ha ham hos meg …

Vi gjør det sånn at pappaen sover inne hos Christopher, og gir vann/spille gitar/trøster når han våkner. Jeg tror jeg må sove med ørepropper 😦

4 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Hei! Kjenner meg veldig godt igjen! De to eldste sov med puppen i munnen fram til de var ca. 7 mnd. Da tok vi ferber-metoden med stort hell med eldstemann. Ikke noe tull etter det, men han har kommet inn til oss om natta i perioder for å sove sammen med oss. Trangt, men så lenge det ikke er hver natt, er det greit. Mellomstemann trengte mer tid. Brukte ferber, men han skrek i mange netter… Oppdaget tilslutt at han skrek i søvne og at jeg vekket han da jeg gikk inn til han. Lot han til slutt skrike, og det gikk da over. Han er en trygg og solid gutt, så han har ikke tatt skade av det, ser det ut til 🙂
    Minstemann er bortskjemt. Vi tok samme runde med han, og opplevde det samme som med mellomstemann. Nattpuppen ble det slutt på da han var ca. 7 mnd,men han har fått pupp helt til nå (om morra’n). Blir 2 år i mai. Men nå er det helt slutt. Han begynte å våkne klokka 5 og halv seks og det er altfor tidlig når vi ikke trenger å stå opp før 7. Han ville ha pupp og skulle bare kose seg. Han sovnet ikke igjen heller.
    Så nå har vi sluttet. Første morra’n jeg tok han opp og la han inntil meg uten å gi pupp, ble han kjempesint. Han sa: pu-pu? Jeg sa: nei. Og han klorte meg opp på halsen og knyttet neven og slo meg flere ganger. Han gjorde det samme morra’n etter, men så har det gått greit. En morgen klarte han å sovne ved siden av meg på morrakvisten uten at han fikk pupp. 🙂 Han våkner fortsatt altfor tidlig, synes jeg, og har vurdert å kutte på dagsøvnen. Men han sover bare en drøy time og den tror jeg han trenger fortsatt.

    Det er jo godt med god tid om morra’n, men det er ganske vondt for kroppen å våkne klokka 6 når jeg ikke får lagt meg før midnatt… Trenger definitivt mer enn seks timer søvn.

    Lykke til! Og ha en god helg!

  2. He he, veit åssen det der er…. Trøst deg med at all kos og nærhet du gir nå, får du igjen for seinere! Lykke til!

  3. Hei supre dere!

    Kjenner meg igjen – lillegull kommer også inn til oss stort sett hver natt. Og det er så koselig å ha han mellom oss i sengen, kjenne de små armene som legger seg rundt halsen min når han gir klemmer i søvne, og ikke minst høre fornøyde smatt på smukken når jeg stryker han over håret. De er så fantastiske disse små, og jeg har funnet ut at jeg må ta vare på denne tiden – plutselig er han sikkert for stor til å ville sove på armen lenger….

    Lykke til! Og ha en super uke dere to 🙂

  4. Tusen takk for fine kommentarer! Det er så lett å bare høre på de som er strenge og kjører Ferber mens barna er bittesmå… Vi fortsetter med nattavvenningen likevel, og de to siste nettene har det gått kjempefint! Litt gråt, men pappaen har lukket alle dører så jeg får sovet og har trøstet veldig bra, med det resultat at Christopher nå er blitt en pappadalt! Jeg kompenserer med ekstra mye leggings- og morgenkos 🙂


Legg igjen en kommentar

Entries og kommentarer feeds.

