Juksejuice!

22/03/2010, kl. 12:58 | Publisert i Mat og oppskrifter | Legg igjen en kommentar

I går lagde jeg meg hjemmelaget juice med juiceren min.  Jeg gjorde det enkelt og brukte to store gulrøtter og et eple – det var det jeg hadde da. Ellers bruker jeg pærer, sitron, spinat, agurk, ingefær, det jeg måtte finne 🙂 Du finner mer om juicing her, på denne hjemmesiden og hos Annema.

Idag var en typisk stressmandagsmorgen hvor jeg ikke rakk hverken å juice eller å lage min favorittfrokostshake. Jeg stakk en kjapp tur innom en butikk på vei til jobben for å kjøpe et par rundstykker, og jeg tok med meg denne.

Smoothie med guava, mango og goji! Gojibær er fast ingrediens i frokostshaken min, så jeg tenkte at dette måtte være en bra erstatning. Så ser jeg på ingredienslisten. Hele 55 prosent er appelsinjuice – altså mer enn halvparten – og 22 prosent er bananpuré. Det vil si at mer enn tre fjerdedeler av innholdet består av noe annet enn det reklameres med på forsiden av innpakningen! Det er 13 prosent guavapuré, syv prosent mangopuré og fattigslige tre – 3 – prosent gojibærpuré.

Jeg har forsåvidt sett dette før, blant annet på Tines MANA juicer. Men nå ser det ut som de har skjerpet seg! Ingrediensen det er mest av er nevnt først, i dette tilfellet drue. Det er sikkert mer fristende å trekke frem blåbær, men det blir feil å gi inntrykk av at det er blåbærjuice når det i realiteten er nærmere druejuice. Eller guava-, mango- og gojismoothie når det er appelsin- og banansmoothie …

Legg igjen en kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Entries og kommentarer feeds.

