Apples iPad, en anmeldelse

06/04/2010, kl. 20:17 | Publisert i Diverse gøy | 29 kommentarer

Da Apple lanserte iPad i USA på lørdag, drømte jeg ikke om at vi skulle få et eksemplar hjem til oss allerede mandag. Men takket være min ekstremt motiverte mann har vi nå fått ett eks via Finn. De kan også kjøpes fra Apples egne sider hvis du f eks har en JetCarrier-adresse.

Her i huset er vi godt over middels fan av det meste Apple gjør, og vi har gledet oss til iPad siden lanseringen i januar. Hvis du er halvveis oppegående når det gjelder tekniske nyvinninger vet du sikkert hva en iPad er, hvis ikke kan du lese om den på Apples sider her. DN har testet den og gir den toppkarakter, les mer her. VG gir den en femmer her.

iPad har fått en fantastisk mottagelse og solgt i bøttevis de første dagene. I USA var det full fest ved lanseringen – folk sto i kø, betjeningen applauderte når kundene endelig ble sluppet inn, og det var full jubel når man hadde sikret seg et eksemplar.

Likevel har det, som alltid, vært rettet kritikk mot det Apple kommer med.

1. Jammen, den har jo ikke mus!
Nei, selvsagt ikke. Den har jo touch screen! Noe som er utrolig mye mer intuitivt og enkelt å bruke, og ikke minst barnevennlig.

2. Jeg kan ikke ringe med den!
Nei, det er sant. Du kan heller ikke bake muffins med den. Det er ikke en stekeovn, det er ikke en telefon.

3. Den erstatter ikke hjemme-PC-en din.
Ikke? Hvis du produserer (skriver) mye, kjøp deg et eksternt tastatur. Med iPad kan du bruke verktøyer som holder for de aller fleste av oss; Mail, Numbers (Excel), Keynote (Powerpoint) og Pages (Word). De er samlet i programmet iWork som koster 30 dollar. iPad  er så mye MER enn en hjemme-PC! Det er en digital bilderamme, en filmfremviser, en elektronisk bokleser, en spillmaskin og en tegneblokk, i tillegg til en jobbemaskin.

4. Jeg binder meg til å kjøpe alt fra iTunes´App Store.
Snakk om å snu alt på hodet! App Store er jo en godtebutikk! Takk og pris for at jeg kan kjøpe fra App Store. Hvor ellers?

5. Den har ikke multitasking ennå.
Du kan fint multitaske de fleste av Apples egne programmer! For å være helt ærlig har ikke dette vært noe problem for meg, men jeg skjønner at det jo kan være det for noen. På torsdag skal Apple lansere iPhone OS 4, aller mest sannsynlig med nyheter om nettopp multitasking. Så dette er nok løst snart.

6. Den viser ikke Flash.
Dette synes ikke jeg er noe problem. Flash er svært ressurskrevende og jeg tipper at ønsket om god batterikvalitet har vunnet denne gangen.

7. Den er dyr.
Pøh. Se punkt 3.

Hva er bra med den?

1. Trykkskjermen!
I tillegg til alt som er nevnt over: denne lille saken kommer til å endre konsumentvanene dine. Den gjør det mulig å lese nyheter på en helt ny måte; med mer interaktiv bruk av bilder og video i tillegg til tekst. Dette kan du også gjøre på en vanlig PC, men det nye her er den fantastiske trykkskjermen som gjør alt så mye morsommere.

2. Den er barnevennlig.
Barn kommer til å elske den. Det er mange morsomme spill og læreverktøy for dem, og jeg er sikker på at iPad om ikke lenge blir tatt i bruk i skolen.

3.-7. Og så videre
Den er lett, den er rask, den har super batterikapasitet, den har et fint tastatur – mye bedre enn på iPhone, naturlig nok siden det er større – og den har en skarp og fin skjerm.

Mine favoritt-apper!
Det legges til nye iPad-apper hele tiden. Når du søker i App Store får du opp treff på iPad og iPhone/Touch, for det er ikke alle som har iPad-versjoner ennå. Dette gjelder f eks Facebook, Tweetie og mitt favorittspill – Backgammon! Dette vil endre seg raskt, etterhvert som utviklerne for gjort tilpasningene til iPad-formatet. Jeg tipper de fleste appene er klare til norgeslanseringen.

Noen tidlige favoritter:

iBooks
Dette er et must når du har en iPad. Her har du tilgang til massevis av bøker, mange gratis. Spesielt klassikere kan du finne gratisversjoner av. Du kan laste ned utdrag – vanligvis de første kapitlene – av bøker som koster penger. Det går fort og jeg liker å lese på den. Jeg har ikke forsøkt Kindle, men dette funker fint for meg.

Feeddler RSS Reader
Min favoritt RSS-leser har ingen iPad-versjon ennå, men denne er fin. Det eneste den mangler er mulighet til å velge kun uleste innlegg. Jeg regner med at det blir fikset ganske snart – og den er gratis!

Doodle Buddy
Det er masse fint til barn, spesielt innen tegneprogrammer. Med Doodle Buddy kan du velge ulike bakgrunner, tegneverktøy (pensel, kritt, glitter, «smudge» og viskelær), alle mulige farger, bakgrunner og stempler. Christopher skjønte dette selv og syntes det var kjempegøy! Under ser dere et av hans første kunstverk:

The Elements
Denne er fantastisk! Her finner du en oversikt over alle grunnstoffene, mye mer spennende presentert enn tabellen vi kjenner fra skolen. Hvert grunnstoff er presentert med lekre bilder av hvordan de faktisk fremstår, det er godt skrevet og med mange spennende eksempler og fakta. Kjempespennende å utforske. Se video her, anbefales!

Epicurious
En veldig bra samling av oppskrifter. Mange ulike kategorier og den er selvsagt søkbar. Veldig lekker design.

Scrabble
Kun på engelsk enn så lenge, men det funker og er gøy å spille. Som spillkonsoll er iPad fantastisk, du kan for eksempel bruke iPad som brett og iPhone som konsoll!

Plants vs Zombies
Pappaens favorittspill som visstnok er enda bedre på iPad.

Det er ellers mange app-er for nyheter og underholdning. Med ABC Player kan du streame TV-serier fra ABC, som for eksempel Grey´s Anatomy, Lost, FlashForward, V osv osv. Med Netflix kan du streame filmer for 9 dollar i måneden.

Det er så mye, mye mer, men det morsomme er egentlig å utforske selv. Gled deg!

29 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Det er rett og slett litt uhørt det du driver med. Jeg vil faktisk strekke meg såpass langt, at jeg vil gi DEG skylden! Ja, du leste riktig – DU får skylden. For hva? For at nå også jeg ønsker meg en iPad. Faktisk lurer jeg også på om jeg skal spise i iPhone-gresset, da min HTC telefon (min kjære, kjære HTC HD2) er ødelagt og HTC har en crappy form for å håndtere det (kaster telefonen, jeg får ikke ny).

    …vi får se hva det blir til, men jeg understreker det gjerne igjen; Om det nå kommer Apple-produkter inn i mitt hjem, så holder jeg deg ansvarlig. Ikke økonomisk altså, det kommer ingen faktura til deg (om du ikke vil ha det da?), men jeg holder deg etisk ansvarlig.

    Sukk, jeg som var så standhaftig…

  2. Hei! Må bare kommentere at det vil være mulig å ringe via skype 🙂 Og med skype-konto kan man ringe veldig billig over alt, og når 3g-utgaven kommer vil jo mulighetene bli enda større.. Men klart, jeg ville i såfall sett på det som en hustelefon, IKKE mobil hehe 🙂

    • Godt poeng! Ja, litt klønete som mobil 🙂

  3. Tja hva skal man med en «PC» når forskjellen er software og manglen på tastatur, mus og manglen på frihet til å bestemme over sin egen «PC».

    NB! PC er brukt generelt.

    • Hvilken frihet er du snakker om? Friheten til å ha masse programvare som fungerer dårlig? Vi har brukt «PC» før vi andre også. Det er en grunn til at vi sluttet med det…

      Ellers beskriver du forskjellene helt perfekt! Du har bare ikke skjønt hva det betyr ennå. Skriv ut meldingen din og heng den på veggen. Om 2 år kan du le av deg selv… Sjekk ut hva Gartner Group sier touchscreen…

      ; )

  4. Jeg skjønner meg ikke på Apple-fanatikere. Er det pga. overprisingen, eller kanskje måten selkapet drives med tyrann lignende metoder som får folk på kroken? Jeg har observert at det generellt sett er mindre «tech sawy» personer som uhemmet kjøper det de kommer med, kanskje fordi de ikke vet bedre.
    Ipaden har ræva specs og koster mer enn en netbook som kan yte langt bedre, det er rett og slett en dårlig investering. Det eneste Ipaden kan by på er touchscreenen som jo er sååååå fantastisk, not.

    • Jeg registrerer at de som liker et Apple produkt automatisk er Apple-fanatikere i dine øyne. Det må da være lov å få være begeistret for et produkt som, i dette tilfellet, passer godt. Kanskje ikke for deg, men for andre.

      Du må også huske at de fleste som velger Mac har brukt andre ting før. Mange har brukt MS baserte PCer i årevis. At mange velger å gå over til Apple – og bli der – er ikke tilfeldig. Hører sjelden om Apple brukere som konverterer tilbake…

  5. Det eneste du og vg sin anmelder virkelig klarer å trekke frem av positive sider med Ipaden er aplikasjonene. Så du syntes det er helt ok å bruke 5000 kroner for å kunne spille brettspill. Alt annet gjør en laptop bedre. Terningkast 5 ja. Og ja, touchscreen. Revolusjonerende.

    • Selvsagt er applikasjonene fokus! Apple kundene tar nemlig for gitt at hardware er lekkert og funker og at OS ikke tryner hvert femtende minutt.

      De fleste anmeldelsene jeg har sett har vært svært positive – og da mener jeg i hele verden. PC Mag, DN, Dagbladet, Aftenposten, VG etc etc etc.

      Kanskje det ikke er alle som liker iPad det er noe galt med? Kanskje du rett og slett ikke er i målgruppen?

  6. «3. Den erstatter ikke hjemme-PC-en din.
    Ikke?»

    iPad erstatter ikke hjemme-PC-en. Når du må ha koble iPad mot iTunes, som igjen krever en pc/mac for å kunne brukes, så kan den ikke erstatte ene PC. Den kan ikke erstatte noe den krever for å kunne brukes.
    iPad (og andre slates) er et glimrende tillegg til hjemme-PC-en. Den er som skapt for å tas med på tur, eller til sofasurfing og andre enkle oppgaver. Den er ikke designet for å erstatte hjemme-PC-en, men supplere den når det gjelder å konsumere innhold. Jeg innbiller meg at sofasurfing er 100 ganger bedre med en slate enn en mini-laptop.

    «4. Jeg binder meg til å kjøpe alt fra iTunes´App Store.
    Snakk om å snu alt på hodet!»

    Selv om App Store er genial, så skader det ikke med alternativer. Spesielt ikke siden Apple kjører en veldig restriktiv linje på hva som godkjennes.

  7. Jippi!!! Har hatt iPad i tre dager nå og er helt frelst. Etter 10 år med – pardon my french – dritten fra Microsoft, er dette ikke mindre enn en revolusjon.

    Hvorfor? Fordi alt stemmer. Rask, vakker, god batteritid, enorme mengder med applikasjoner, ikke støy, ikke problemer, ikke Microsoft osv. Hva er alternativet? (Og ikke kom med noe som ikke er på markedet ennå…)

    Som hjemmemaskin – for de fleste av oss – er dette en innertier! Du vil elske den!

    Har ikke tatt i PCén etter at iPad kom i hus. Mulig jeg trenger PC fortsatt, men har ikke savnet den ennå.

  8. Helt enig med deg Cecilie!

    Mange nerder henger seg opp i tekniske spesifikasjoner og glemmer det viktigste: iPad er RIKTIG satt opp. Den er dritrask! Alle som har testet den bekrefter dette.

    Se for deg en ganske stygg bil med 1000 hester, som gjør 50 km i timen, hvor rattet er montert under setet og som stopper og krasjer når DEN har lyst… I give you: Microsoft baserte PCer / tablets etc.

    På den annen side: Se for deg en vakker bil med 300 hester, som gjør 250 km i timen, rattet er optimalt plassert og som bare trenger litt oppmerksomhet en gang i blant… I give you Apple iPad.

    Til sitt bruk: GENIALT!

  9. Ha ha ha! Elsker å lese om hva datanerder synes at andre skal like. Er de tilbakestående? Klarer de ikke å skjønne at de ikke er i målgruppen? Og så skal de diktere andres smak…

    Dette er de samme tullingene som ikke skjønte at iPhone kom til å ta helt av. Markedsundersøkelsene er helt klare: Apple brukere er godt fornøyd – PC brukerne er frustert og lei…

  10. Gleder meg! 2 iPad er bestilt.

    «En PC kan ikke erstatte iPad.» ; )

  11. Med all respekt for de som ikke er åpne for nye tanker. Det er et «lite» analysebyrå ved navn Gartner Group som har tillatt seg å synse litt om dette med touchscreen vs keyboard og mus.

    http://www.electronista.com/articles/10/04/07/ipad.may.help.touch.take.over.at.home.by.2015/

    PS! For å spare den dusten som vil skrive: «for barn ja…» kommentaren sin: barn blir voksne og bruksmønstre og vaner tar de med seg… Get it? ; )

  12. Hei Cecilie,
    Du skriver at barna også kan leke med iPad. Fint hvis du kunne teste fleres iPad leke og lære programmer. Høre ganske fint ut å slippe mus og tastatur, for de minste. Kanskje for oss store også… : )

  13. Så det du sier er at den blir en suksess, fordi den er nice & shine and made by Apple?
    Morsomt med trykkskjerm? Det synes jeg på teknisk museum på barneskolen, nå er jeg 25 år. Det er bare en skjerm du trykker på.

    • Hei du! Ja, i tillegg til alt det fine, smarte, nyttige og morsomme man kan gjøre med den!
      iPadens trykkskjerm er vel litt mer enn bare en skjerm man trykker på. Når jeg trykker på den kjedelige PC-en jeg har på jobben skjer det ingenting, når jeg trykker på iPad-en jeg har hjemme responderer den! Hurra 🙂

      • Hei:), nei beklager, men iPad sin skjerm er ikke noe mer enn noe du trykker på. Det skjer masse når du trykker på PCen på forskjellige ting, og har du en tablet, så skjer det like mye som på iPad faktisk:)

        Det er mye fint og nyttig en kan gjøre med iPad, men det er ikke noe nytt nyttig du kan gjøre med den, men du kan gjøre det fint innpakket:)

  14. Dersom du ikke er veldig datainteressert vil jeg anbefale folk å vente litt med å kjøpe en iPad til det kommer en norsk versjon med flash og multitasking. Det tar nok ikke så lang tid. Dessuten kommer det helt sikkert konkurrenter på banen og disse vil drive ned prisen. Jeg er 43 år (sikkert litt eldre enn mange her) og har vært gadgetfan hele livet. Jeg husker da PC-en kom. Jeg husker da Windows kom (versjon 2 som gjorde at jeg seriøst trodde at dette var et blindspor, men der tok jeg feil). Jeg husker da mobiltelefonene kom. Jeg husker da lap-topen kom. Den første versjonen er fryktelig mye dårligere enn versjon 2 eller 3 – og disse er rett rundt hjørnet. Men dersom du er over middels opptatt av gadgets og trender – så «løp og kjøp». Jeg venter nok litt for å se hvor historien går denne gangen, først og fremst pga. pkt. 4 (Jeg binder meg til å kjøpe alt fra iTunes´App Store). Slike monopolprodukter har en tendens til å dø etter en stund. Men, jeg kan ta feil igjen jeg da.

    Ha en fin dag!

    • Det vil aldri komme en «versjon med flash», det kan jeg si med sikkerhet. Apple har gjort det helt klart.

      Jeg har en iPad i dag og HTML5 video fungerer veldig bra [der hvor det er tilgjengelig]. De store leverandørene av video har allerede konvertert (Youtube, Brightcove).

      Du er *ikke* bundet til iTunes, du kan fint lempe over video og musikk fra hva som helst. Og du kan streame fra utallige servertyper!

      Et veldig nyttig gratisprogram til iPad lar deg hente ned dokumenter av alle slags fra Google Docs, Box.net, DropBox, FTP, WebDAV etc.

      Stanza lar deg overføre bøker fra PC og Mac i nettverket (OTA), og hvis du ønsker kan du jo bruke Calibre for å konvertere eksisterende e-bøker eller Word/PDF-dokumenter til ebøker (epub m.fl.).

  15. Jeg har hatt en iPad i hus noen dager nå fordi kona ville ha den.
    Jeg kan se hvorfor folk flest blir begeistret, det ble jeg også av iPhone 1. gen da jeg hentet en fra statene, men du verden hvor fort jeg ble frustrert og forbannet på Apple for alle hindringene de legger i veien for brukerne sine. «Hvis du ikke liker å jobbe sånn som Steve Jobs vil at du skal jobbe så er det deg det er noe galt med…»
    Jeg droppet min iPhone for en HTC Hero og har aldri angret på det. Jeg kommer ikke til å la meg lokke til å kjøpe Apple igjen, jeg venter heller til de første Android tablet’ene kommer på markedet. For eksempel ADAM eller WePad. Da får jeg en fantastisk gadget fra en produsent som ikke holder tilbake grunnleggende utstyr eller funksjonalitet bare fordi de sulteforer brukerne sine for å selge mer av neste versjon…

  16. Trykker på skjermen og det skjer ting, Morro når jeg var ti og spilte othello på fatterns Ericsson R380. Tar det nå for gitt med min SE P1i.

    Derimot denne her: http://www.open-pandora.org/ er langt mer interessant. Av brukere for brukere slik som brukere faktisk vil ha den. Kjører Linux, og med emulator spiller den spill fra omtrent alle retrokonsoller fra N64, PS1 og bakover. Kjører vanlige programmer man kan hente gratis fra nettet som VLC og Firefox, og den har både USB og dobbel SD-port innebygd. Den har touchscreen, fullverdige spillkontrollere og fulltastatur. Desverre må man være epic nerd for å skjønne noe som helst av den (les: Linux). Jeg har allerede bestillt den.

  17. «iPad er så mye MER enn en hjemme-PC! Det er en digital bilderamme, en filmfremviser, en elektronisk bokleser, en spillmaskin og en tegneblokk, i tillegg til en jobbemaskin.»

    Omskrevet litt blir det:
    iPad er så mye MINDRE enn en hjemme-pc! Det er en digital bilderamme, bare mye mindre enn en pc-skjerm. Det er en filmfremviser, som du må sitte å holde i hånda og har en liten skjerm. En spillmaskin med latterlige dårlige kontroller, liten skjerm og dårlige spill. En tegneblokk uten noen av den kontrollen og mulighetene du har med en PC. Og i tillegg en jobbmaskin som vil gjøre deg gal av frustrasjon hvis det finnes noen som gidder å bære den med seg ved siden av sin bærbare pc.

  18. Det jeg virkelig hadde ønsket meg på denne padden var GPS. Men det kommer vel i neste versjon? Det hadde blitt tidenes kuleste kjempe-GPS til bil, til samme prisen som det en dyrere Tom-Tom enehet koster?

    Eller tenk for en hit den ville blitt hos båtfolket om man fikk på et vanntett gummideksel og la inn sjøkart (som allerede fåes til iPhone. Det ville jo uansett billigere enn disse dedikerte navigasjonssystemene til båt vil jeg tro? Men de kan man ikke i tillegg kunne smurfe med og spille på på kvelden.


Legg igjen en kommentar

Entries og kommentarer feeds.

