Mine tre, ganske uoriginale favorittfilmer

29/04/2010, kl. 13:49 | Publisert i Cecilie, Diverse gøy | Legg igjen en kommentar

Her skal jeg avsløre at jeg kanskje ikke har verdens særeste filmsmak. Det må være en viss kvalitet, selvsagt, men jeg faller ofte for de billigste triksene (selv om de kanskje er dyre å iverksette). Jeg gråter når det er meningen at man skal gråte, jeg blir skremt av skummel musikk og mørke hus, og jeg ler ofte av komedier – men synes komedier er de vanskeligste å like. Enten blir de for klissete, for amerikanske eller de har for mye guttehumor.

Disse tre filmene liker jeg veldig godt, og jeg tør å innrømme det:

Love, Actually

 

Hvem liker ikke denne? Det er min favoritt-romantiske-komedie og så mye, mye bedre enn f eks The Holiday. Fantastiske skuespillere og replikker. Jeg gråter ALLTID ved frieriet og ved sluttscenen. Emma Thompson på soverommet etter å ha oppdaget ektemannens sidesprang, til Joni Mitchells ”Both Sides Now” – vakkert! Den har ikke en eneste overflødig scene og er rett og slett den perfekte julefilmen. Ekstremt underholdende.

Cloverfield

For en opplevelse! Denne så vi på lerret hjemme i kjelleren med fullt surround-anlegg. Og jeg satt på kanten av stolen hele filmen. Er usikker på om jeg husket å blunke.

Cloverfield handler om en gjeng ungdommer på fest i New York, og hele filmen vises via deres håndholdte kamera. Historien bygges opp ved at de først er utsatt for noe de tror er et jordskjelv, deretter kommer de seg ut på gatene og ser folk flykter, kaos og helikoptre. Vi får ikke noe bakgrunnsinformasjon, ingen oversikt over hva som egentlig skjer, annet enn at et Godzilla-lignende monster har inntatt New York og holder på å utslette byen.

”Whatever it is, it’s winning!”
 

 

The Shawshank Redemption

Jeg vet at noen kaller dette en B-film. For meg er det en nyyydelig film som rører. Fantastisk skuespill også her og tidenes fineste slutt som jeg alltid gleder meg til. Tror jeg kan den utenat.

«I find I’m so excited I can barely sit still, or hold a thought in my head. I think it’s the excitement only a free man can feel. A free man at the start of a long journey who’s conclusion is uncertain. I hope I can make it across the border. I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.»

Filmen er også rangert høyest av alle på Internet Movie Database, så her er jeg ikke voldsomt original 🙂

(Nådde ikke opp denne gangen, men er sterke utfordrere: Pulp Fiction, Independence Day, Stekte Grønne Tomater)

Legg igjen en kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Entries og kommentarer feeds.

