Sunn og lavkarbo loff

10/05/2010, kl. 14:22 | Publisert i Mat og oppskrifter | Legg igjen en kommentar

De siste ukene har jeg fulgt bloggen til Kristine Weber. Hun er en kjempesøt jente som har mange tips om trening og kosthold. Bloggen hennes er nok mest for de som trener mye mer enn det jeg gjør, hun har deltatt i fitnesskonkurranser og vært fotomodell for div. treningsblader – men heldigvis er hun glad i å bake!

Jeg klarer fint å kutte ut poteter, ris og pasta, men brød er vanskeligere. Sunne lavkarbobrød blir gjerne veldig tunge og ikke spesielt fristende å spise. Igår la Kristine ut en oppskrifte på et mykt og lett mandelbrød som jeg bare måtte prøve. Og det ble veldig vellykket! Hun bruker mye glutenfritt mel, sukrin og sukrinmelis, egg og skyr i bakingen, og det blir veldig fine erstatninger for brød, kaker og desserter.

Mer om sunne sukkererstatninger finner du forresten hos Funksjonell Mat. Her kommer oppskriften på mandelbrød:

2 egg
2 eggehvitter
70g mandelmel
20g hi-maize (kan erstattes med mer mandelmel, havremel, kruskakli, proteinpulver e.l)
10g bakepro (det samme gjelder her)
1 dl Skyr Naturell
1 ts fiberhusk
1 ts bakepulver
en klype salt
2 ts kardemomme (kan sløyfes)
4 ss sukrin (kan sløyfes)

Pisk eggehvittene stive med litt salt, sett til side. Pisk 2 hele egg med skyr, tilsett alt det tørre og visp sammen til en tykk røre. Vend forsiktig inn de stivpiskede eggehvittene og hell oppi en brødform (ha gjerne bakepapir oppi). Inn i ovnen på 180 grader i 25-30 min.

Dette var fantastisk godt nybakt i går kveld! Jeg hadde sukkerfritt syltetøy på og det var magisk. Kan tenke meg at det blir supert til reker også.

Legg igjen en kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Entries og kommentarer feeds.

