Om å spise på farten

08/06/2010, kl. 11:42 | Publisert i Helse, Mat og oppskrifter | 5 kommentarer

På lørdag var det strålende sol. Vi hadde mest lyst til å dra på båttur, men vi hadde endel småærender vi måtte få unna, så etter frokost dro vi avgårde. Vi hadde planer om å finne en strand på ettermiddagen, så vi skulle være borte nesten hele dagen. Som alltid hadde jeg pakket med meg vann og det vi hadde av nøtter. Dette viste seg å være altfor lite – dårlig planlegging!

Vi hadde tenkt til å spise lunsj ute, og fant en liten kafe på Vinterbro senter. Der hadde de baguetter (uaktuelt) og salater. Pappaen og jeg valgte salat med kylling og bacon, og jeg droppet brødet som fulgte med. Salaten var god, men det er jo så lite! Jeg synes ikke det er så spennende med mengder med kinakål el lign som det alltid er i bunnen, så halvparten blir alltid liggende igjen. Resultatet er at to timer senere er jeg supersulten igjen. Da er det innom en bensinstasjon for å kjøpe noe mer å spise. De har masse mat, men det er stort sett alltid kun det følgende:

1. Bakervarer (med masse sukker)
2. Salater (med masse vassen pasta og/eller krutonger, og en fire-fem reker)
3. Baguetter (stort sett av loff)
4. Pølser og hamburgere
5. Frukt, som er vel og bra, men ikke spesielt mettende. Prøver også å begrense meg til en om dagen.

Det jeg stort sett ender opp med å kjøpe på bensinstasjoner er grønne epler, nøtter og vann. Det er ikke veldig spennende i lengden og jeg savner noe mer å velge i! Skulle gjerne hatt en ordentlig salat, f eks med ren skinke, tunfisk eller kylling, bulgur, quinoa eller couscous, linser/bønner/kikerter, cherrytomater, rødløk, og med cottage cheese eller pesto som dressing. Til nød en ordentlig hamburger av rent kjøtt med glutenfritt hamburgerbrød. Eller en smoothiedisk hvor man kunne designe sin egen variant, av lettyoughurt, frukt og bær, og f eks havregryn! Eller hva med omelett som fastfood?

Jeg synes det er vanskelig å spise ute, og på farten! Enn så lenge må jeg bli flinkere til å lage matpakke. Og jeg er slett ikke ekstrem i matveien (tror jeg), men jeg prøver å unngå hvetemel, pasta, sukker og kjøtt med masse tilsetningsstoffer, og da er det ikke mye igjen. Spesielt ikke hvis jeg ønsker å bli mett.

Apropos tilsetninger – jeg leste i en test av grillpølser forrige uke at de fleste er tilsatt store mengder MUK, som er ben og rester etter slakteprosessen som er kjørt gjennom en spesiell maskin. Her kan du lese mer om MUK! Ikke veldig rart at jeg helst vil spise rent kjøtt?

(Illustrasjon herfra)

Reklamer

5 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Jeg forstår eksakt hva du mener! Og det er utrolig frustrerende. Jeg ender ofte også med å spise masse nøtter istedet, som sikkert heller ikke er så bra i mengder, men uansett bedre enn karbohydratbombene av finmalt hvete. Det aller verste føler jeg er at jeg må gi disse usunne tingene til lille prinsen. Jeg kan ofte vente, men ikke han.

    Vinterbrosenteret er forøvrig det verste stedet for slike situasjoner. Maten der er elendig. Det er mitt nærmeste senter så jeg har vært der noen ettermiddager i samm situasjon som deg …

    Håper du har en fin kveld:-)

  2. Hei! Ja, det er pes. Spesielt det med å finne noe til barna. Christopher spiser ganske sunt til vanlig, så iblant er det ok at han får baguett eller bolle, og han elsker jo banan, som ofte er lett å finne.
    Da vet jeg ihvertfall det om Vinterbrosenteret! Vi skulle til Breivoll etterpå, så da var det så praktisk å dra dit 🙂
    Ha en fin dag!

  3. Skjønner godt hva du mener. Det er ofte vanskelig å finne noe noenlunde sunt/ernæringsrik «i farta». Fin plakat, tenk en burger som tilsvarer dagens kaloribehov og urovekkende høyt prosentantall fatfoodspisere i deler av Asia…Til noe annet; Jada, Spa-avdelingen ble nøye testet. ☺

  4. Bra innlegg Cecilie!
    Jeg er rystet over det som møter oss på bensinstasjoner og Deli`er, men sån er det bare og det er som du sier, man må planlegge veldig bra når man skal på tur.
    JEg er jo av den typen som 190% mener at planlegging er like viktig som treningen i en sunn livsstil.
    Planlegger man godt så blir ting mer strukturert og er ting strukturert, ja da får man resultater 😉

    Enig med disse salatene, men kan da fortelle at Marche ( tidligere By the Way ) har nyydelige salater- hvertfall til å være langs veien mat.
    De skal ha økologisk mat også så for meg er det et stoort pluss.
    Stå på- du er kjempeflink!!
    Håper vi ses på trening i morgen 🙂

    Marie

  5. […] skrev tidligere om det med å spise når man er på tur/i båt/på stranden/generelt langt hjemmefra. Alfa og omega er planlegging. Hvis du legger bittelitt tid og krefter i å lage god mat som du kan […]


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


Entries og kommentarer feeds.

%d bloggere like this: