Oppdatering, om planlegging og ammestopp

23/06/2010, kl. 12:36 | Publisert i Christopher, Mat og oppskrifter | 4 kommentarer

Sommer! Deilig, deilig, med sol og snart ferie. Senere i sommer skal vi til Rhodos, og jeg gleder meg! Vi kjører safe ferie med Sunwing noen år til, tenker jeg, det er supersuksess for barn og veldig komfortabelt for voksne 🙂

Det er mye som skjer om dagen og dermed lite tid til blogging. Jeg vet jeg har sagt det lenge nå, jeg håper på mer tid i tiden som kommer. For det er mye jeg har lyst til å skrive om, men det er det med å få tid til å sette seg ned… Det går veldig i bølger.

Bikini Boot Camp er inne i sin siste uke, og jeg er spent på fortsettelsen! Jeg er ekstremt fornøyd, har hatt det kjempegøy, og ser og merker resultater. Jeg er blitt veldig glad i styrke- og intervalltrening og kommer definitivt til å fortsette med det til høsten. Jeg håper også å få holdt formen noenlunde vedlike i sommer. Målet mitt er å få trent to ganger i uken, og å holde hverdagskostholdet ved like. Det er lov å merke at det er ferie, og spise en is, litt sjokolade og kanskje tilogmed en loffskive i lystig lag! 🙂

Jeg skrev tidligere om det med å spise når man er på tur/i båt/på stranden/generelt langt hjemmefra. Alfa og omega er planlegging. Hvis du legger bittelitt tid og krefter i å lage god mat som du kan ta med deg, gjør det underverker for blodsukkeret, humøret, lommeboken, vekten og formen!

Sist søndag var vi på Ekeberg med venner (der jeg ble frastjålet telefonen min IGJEN. Sliter nå med en eldgammel HTC mens jeg venter på ny. Grøss!) og jeg hadde med mat. Jeg stekte kyllingfilet i biter med salt og pepper, la i en plastboks og rev parmesan over. Nam! Sammen med f eks valnøtter blir dette perfekt piknikmat. Ikke tar det lang tid heller. Du kan også steke eggerøre og ta med en pakke røkelaks, ta med suppe på termos, eller andre middagsrester. Kyllingkjøttkakene er geniale til nistemat! Ta de opp fra fryseren litt før dere skal dra, legg i plastbokser og når dere skal spise er de tint.

Vi pleier også å ta med noen skrelte gulrøtter, bananer, og gjerne jordbær, moreller eller vannmelon. Veldig godt og stas for barna, og det stagger faktisk det verste ismaset 🙂

En liten Christopheroppdatering: I helgen hadde jeg av ulike grunner tenkt til å slutte med amming. Jeg har jo gjort det i ganske nøyaktig 21 måneder nå, og selv om det er kos er Christopher ekstremt puppegal og det kan bli mye til tider. Men etter noen få dager da både han og jeg sørget, ga jeg opp hele prosjektet og bestemte meg for å ihvertfall holde på morgenammingen en stund til. Det var en ekstremt tilfredsstillende avgjørelse – og gjorde det igjen tydelig for meg at jeg må høre på mammahjertet. Ikke velmente råd fra familie, venner og barnehage, ikke Internett, eller helsesøster, men mitt eget hjerte!

Ha en strålende St. Hansfeiring!

(Illustrasjon: SusannahTucker)

4 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Flott! Følg mammahjertet! Nå vet ikke jeg hvilke råd du har fått fra de rundt deg, men jeg regner med at du klarer å svare dem ved å vise til alle fordelene ved amming. WHO anbefaler jo faktisk amming i 2 år.
    Ha en flott St.Hans!

  2. Hehe… Sånn hadde jeg det med Oliver også. Så mange rundt som mente at jeg burde slutte da han ble over 18 måneder og fortsatt fikk pupp. Følte det nesten litt flaut til slutt når folk spurte om han virkelig fikk pupp ennå?! Jeg holdt på (i det skjulte ;o)) til han var nesten 2 år, og denne gangen skal jeg ikke la meg stresse av alle andres meninger om meg og Linus.

    Ellers, takk for gode råd om «matpakke-mat»!

  3. Bare fortsett med kosestundene, du. Har også en ganske så «puppegal» liten herremann (med meninger) som ikke ville gi seg så lett. Nå har jeg allikevel sakte med sikkert avsluttet «forholdet», men det varte regelmessig til og med påske (26 mnd), og deretter uregelmessig frem til mai. Nå er det helt slutt, men han vil gjerne «kose» uten å suge fortsatt. Pappaen tror han vil få seg kjæreste med store pupper en gang…. ha ha ha. God St. Hans!

  4. Folkens – tusen takk for støtten! Vi er nå nede i en-to ganger om dagen (morgenen og kveld hvis jeg legger, noe som er sjelden). Det hender han ber om mer innimellom, men avledning (lek, banan etc) funker bra! Veldig kos og som nedtrapping er dette fint. 🙂


Legg igjen en kommentar

Entries og kommentarer feeds.

