Rotgrønnsaker i form med nydelig marinade!

12/08/2010, kl. 14:28 | Publisert i Mat og oppskrifter | 1 kommentar

Dette er en super måte å gjøre grønnsaker mer spennende på. Denne formen passer til det aller meste – jeg har brukt den til grillmat, roastbeef og pølser, men den passer nok like godt til fisk. Og den er ennå bedre dagen etter!

Jeg brukte poteter, gulrøtter, søtpoteter og løk, men her kan du selvsagt bruke det du har og liker. Sellerirot, pastinakk, persillerot etc. Jeg skar grønnsakene i tynne båter og la i en ildfast form, og hev oppi to-tre fedd hvitløk skåret i to, helte over olivenolje og saltet.

Jeg lot formen stå i oven på ca 240 grader i en drøy halvtime – deretter skrudde jeg av ovnen og lot den stå til middagen var klar, en halvtime til. Dette må du nesten se an selv – ovner er forskjellige og det er mange veier til målet. Noen liker grønnsakene faste, jeg liker dem supermyke!

Mens formen sto i ovnen lagde jeg en marinade av

2 hakkede hvitløksfedd
1-2 teskjeer revet ingefær
1 spiseskje hakket gressløk
1 teskje sennep (jeg brukte honningsennep, bruk det du har)
1 spiseskje agavenektar (bruk honning hvis du ikke har)
saften av en halv presset sitron
ca en halv dl majones
1-2 dl olivenolje
(de to siste målene blir litt unøyaktige, jeg tok oppi til jeg hadde en passende konsistens. Det skal være som en tykk saus, ikke tynn dressing)

Ingrediensene kan selvsagt varieres, men jeg synes det blir ekstra godt med kombinasjonen av det syrlige, søte, og så den deilige kremete konsistensen 🙂

Marinaden helles over rotgrønnsakene når du har tatt dem ut av ovnen. Rør rundt så alt dekkes – klar til servering!

1 kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. […] og squash Onsdag: Kylling i form med knuste tomater og mascarpone-ost Torsdag: Kjøttboller med rotgrønnsaksform Fredag: Balsamicomarinert torsk med paprika og tomat Lørdag: Taco Søndag: Sommerkoteletter med […]


Legg igjen en kommentar

Entries og kommentarer feeds.

