Dagens beste kostholdsråd

17/09/2010, kl. 11:22 | Publisert i Mat og oppskrifter | Legg igjen en kommentar

Dette med kosthold er ikke så enkelt. Stadig vekk leser jeg om nye filosofier og hva som er farlig. Det er raw food, lavkarbo, supermat, gluten- og melkefritt, GI, Atkins og mye, mye mer. Det er veldig forvirrende, for de er jo slett ikke enige om hva som er riktig å spise! I tillegg er jo alle mennesker forskjellige og trenger ulike typer og mengder næring utfra kjønn, alder, vekt, fettprosent etc. Jeg er ikke overvektig, ikke allergisk mot noe og er lite syk, så jeg har heldigvis ingen spesielle utfordringer når det gjelder mat. Men jeg har villet bli sunnere og få mer energi, såde siste par årene har jeg lest mye om mat, prøvd ut maaange nye oppskrifter (stakkars familie, ikke alt har vært vellykket) og etterhvert kommet frem til noe som funker for oss.

Og det ligner ganske mye på det denne damen snakker om. Overlege Berit Nordstrand advarer mot sukker, ferdigmat, lettprodukter (drikker du lettbrus tror likevel kroppen at du får i deg sukker, derfor legger du på deg like mye!), gluten og melk og ber oss spise mer rå grønnsaker og frukt, grove kornprodukter uten gluten (bak selv!) melkefett fra fløtebaserte sauser, feite oster og meierismør (lettutgaver inneholder mer sukker for å smaksmessig kompensere for det tapte fettet), nøtter, fisk, rent kjøtt, egg, mørk sjokolade og rødvin.

Hun advarer mot å bruke juice som tørstedrikk. Det er selvsagt forskjell på ulike typer, men som regel inneholder de masse sukker. Jeg spiser maks en frukt per dag – frukt i dag inneholder dessverre ikke like mye næring som tidligere, og endel sukker. Grønne epler er best. Jeg bruker en halv banan i frokostshaken min og som regel er det alt jeg får i meg. Jeg spiser brød noen få ganger i uken, og da alltid hjemmebakt. Jeg har prøvd mange oppskrifter, men har nå landet på en som jeg synes funker!

Jeg baker alltid på frihånd, og begynner med fire egg lett sammenpisket og et beger creme fraiche. Jeg bruker glutenfri havregryn, maismel, knuste linfrø, kruskakli, sesamfrø, quinoaflak og det jeg ellers måtte ha og blander det til en ganske klissete konsistens. Jeg bruker også litt salt og en teskje natron og steker brødet (husk bakepapir i formen) på ca 190 grader i 55 minutter.

Det er selvsagt unntak hos oss. Vi spiser kaker ved festlige anledninger (jeg har en fantastisk ostekakeoppskrift jeg skal legge ut snart – den skal jeg bake til Christophers bursdag!) og jeg drikker litt Raw (endel sukker, men ingen kunstige tilsetningsstoffer) når jeg får uovervinnelig lyst på Cola. Potetgull har jeg omtrent klart å venne meg av med! Baconcrisp, nøtter og ostekjeks er fine erstatninger når jeg har lyst på salt snacks.

Hvis jeg får lyst på sjokolade lager jeg en god blanding av et par teskjeer peanøttsmør, rått kakaopulver, litt kokosolje og litt agavenektar. Varmer det litt i mikroovnen og rører rundt. Kjempegodt! Barna får fruktskål til barne-TV og godteri har ikke vært etterspurt siden vi begynte med det 🙂

Dette ble et litt rotete innlegg, ser jeg. Jeg tror hovedpoenget må være – dersom du ønsker å leve sunnere men ikke kommer noen vei fordi du blir forvirret av alle motstridende råd, begynn med det enkleste. Kutt ut, eller ihvertfall ned, på sukker (lær deg mer om sukkerinnhold i det du spiser). Lag mest mulig mat fra bunnen av. Spis mer fisk og grønnsaker. Verre er det egentlig ikke!

Her er en fin oversikt, selv om jeg ikke er 100% enig så kommer man langt ved å følge dette:

Ikke spis sånn som dette, men sånn:

(Bilder lånt fra Ned i vekt og slanking)

Legg igjen en kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Entries og kommentarer feeds.

