Mer om sukker og hva det egentlig er

18/09/2010, kl. 11:04 | Publisert i Mat og oppskrifter | 2 kommentarer

Så mye sukker er det i cola. Bildet er hentet fra Sugar Stacks, en amerikansk nettside som illustrerer hvor mye sukker det er i ulike typer matvarer. Utvalget de bruker er veldig amerikansk, jeg skal prøve å finne en oversikt over mer «norske» matvarer. Men sjekk ut oversikten over frukt!

Som en oppfølging til gårsdagens bloggpost hadde jeg planlagt å skrive mer om sukker. De fleste vet jo at sukker i ren form eller tilsatt mat og drikke er skadelig, og at det er lurt å kutte ned på dette. Men det mange ikke tenker på er alt sukkeret som er i karbohydratrik mat som brød, pasta, poteter, frukt og lettprodukter (som er tilsatt sukker for å kompensere for det tapte fettet, smaksmessig). Tilfeldigvis hadde Lena Beatrice lagt ut en bloggpost om dette, og om forskjellen på typer karbohydrater (GI) som det ikke er noen vits i for meg å repetere. Les den!

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. TUSEN TAKK for koselig hilsen på den nye bloggen min!

    Skrekk og gru for en oppvekker om sukker i cola.

    Ha en fin søndagskveld!

    Lena

    • Skulle bare mangle – den nye bloggen virker veldig lovende, og helt i min smak! Ja, skummelt med sukkerinnhold i veldig mye. Jeg slutter ikke helt med cola av den grunn, men det blir kraftig redusert når jeg ser sånne bilder!


Legg igjen en kommentar

Entries og kommentarer feeds.

