Fem om dagen-ambassadør

24/09/2010, kl. 11:32 | Publisert i Mat og oppskrifter | 1 kommentar

For en tid tilbake ble jeg kontaktet av Opplysningskontoret for Frukt og Grønt med spørsmål om jeg, i selskap med en rekke andre bloggere, kunne tenke meg å være ambassadør for dem. Jeg syntes dette var en spennende, og ikke minst flatterende, henvendelse, og sa ja! Sunn mat og viktigheten av det er jo noe jeg uansett skriver om og er svært opptatt av, og jeg var spent på hva dette ville innbære.

For et par uker siden fikk vi tilsendt en flott pakke med utstyr til å lage sunne matpakker, som første ledd i samarbeidet. Jeg må innrømme at jeg har brukt de flotte knivene og skjærebrettet vi fikk – tusen takk!! – men ennå ikke de morsomme formene til grønnsaker og brødskiver. Her i huset er heldigvis ikke matpakkene det største problemet. Storesøster har begynt på skolen og skal ha med seg to matpakker om dagen, og det blir mye grovt brød/rundstykker med leverpostei eller salami med agurk. Hun får også med seg noe av dette: babybel (liten ost), en liten gulrot, biter av paprika, en liten håndfull blåbær, en youghurt, eplebiter eller en halv banan. Christopher har bare en matpakke i uka, når de har turdag, og får da brødskive med leverpostei, noe frukt og gjerne et par ostekjeks, som han elsker. Og alt blir spist opp!

Når de i tillegg får fruktskål til barne-TV flere ganger i uka, synes jeg vi er mer enn bra nok dekket inn når det gjelder frukt. Vi har flest utfordringer når det gjelder grønnsaker, det er veldig vanskelig å få i ihvertfall storesøster noe annet enn mais og gulrøtter. Men vi kjører på, serverer det hver dag og alt må smakes på. Christopher er litt mer åpen og kan finne på å spise utelukkende brokkoli til middag.

Gårsdagens fruktskål, med bananbiter, druer og blåbær. Gikk ned på høykant!

Jeg skal selvsagt teste ut de nye formene vi har fått og se hvordan barna synes det er! Jeg tror uansett det viktigste er at vi foreldre spiser sunt, vi er de beste forbildene, og fortsetter å servere sunn mat selv om ikke alt faller i smak. Før eller siden gjør det det og da har barna forhåpentligvis fått med seg gode vaner. Prøv å gjør maten innbydende, prøv nye oppskrifter, lær deg å bruke krydder og server alltid noe barnet liker til middag!

Les også om supermat – hvis du lager en smoothie til barna med f eks banan, blåbær, litt kokosolje, hvetegress/purely greens og rismelk blir det både kjempegodt og sunt!

Jeg anbefaler deg å følge disse på Facebook – da får du masse gode tips til sunn hverdagsmat:

Gimle økologiske parfymeri (Ja, de skriver masse om mat på bloggen sin!)
Supernature (butikken som selger mye sunt og har masse gode tips)
#Sunnfrisk (startet opp av flinke Astrid som tipser om hvordan hun og familien sakte men sikkert legger om kostholdet)
Godfisk (gir super inspirasjon til dagene du bør spise fisk – huff, jeg er for dårlig på det!)
LCHF på mitt satt (En lavkarboblogg med masse gode oppskrifter)

Og selvsagt 5 om dagen! Der er det for tiden en matpakkekonkurranse som går over 3 uker. Hver fredag hver uke kåres en vinner som får 10 fribilletter til kino sendt hjem i posten.

Sjekk også ut denne bloggen! En sunn familie handler om Janicke og familien og hvordan de spiser – lavkarbo med innslag i supermat.

1 kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. […] det ble en feststund. Jeg trodde jeg lagde ekstra mye = to middager, men alt gikk med! Jeg brukte de fine formene jeg fikk av Fem om dagen og stakk ut forbokstavene til oss i familien i gulrøtter, kålrot og […]


Legg igjen en kommentar

Entries og kommentarer feeds.

