Nigella Lawsons ostekake

29/11/2010, kl. 09:54 | Publisert i Mat og oppskrifter | 2 kommentarer

Arachne har lagt ut en oppskrift på ostekake som ikke skal stekes, og det inspirerte meg til å legge ut min favorittkakeoppskrift. Det er egentlig Nigella Lawsons oppskrift, men jeg har laget den så mange ganger nå at den føles som min, og har gjort noen bittesmå tilpasninger. Det er den beste kaken jeg har smakt! Og veldig enkel. Jeg er ikke så glad i geleaktig ostekake, og denne er uten gele.

Bunnen:

125 gram (ca en halv pakke) Bixit kjeks
75 gram mykt smør

Kjør kjeksene alene i kjøkkenmaskin til de er i ganske små biter. Tilsett smøret og kjør til det er en ganske jevn masse – det gjør ingenting om det er noen klumper. Press det i en ringform på 20 cm hvis du har – jeg har ikke, og bruker rett og slett et vanlig fat. Det blir litt ujevne kanter, men det gjør heller ingenting.

Kremen:

300 gram Philadelphiaost (ikke lettvarianten)
1 ts sitronsaft, helst fra sitron og ikke flaske
60 gram melis
1 ts vaniljepulver (eller vaniljesukker hvis du ikke har vaniljepulver)
2,5 dl kremfløte

Visp sammen ost, sitronsaft, melis og vaniljepulver i en bolle. Visp fløten stiv i en annen bolle og rør så det hele sammen. Smøres på bunnen, bruk slikkepott, jevn det hele til og sett kaldt noen timer – jeg prøver å lage den dagen i forveien, men tre timer bør holde hvis du ikke rekker det.

Ifølge den opprinnelige oppskriften skal du her ha en boks kirsebærkompott over, det dropper jeg. Den er ekstremt god som den er 🙂

(Bildet er lånt fra Nigella Lawson)

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Det er absolutt den enkleste ostekaka jeg har lagd. Smaken er brilliant 😀 Tuuuusen takk

  2. Den beste ostekaka jeg noen gang har smakt! Jeg er solgt😍 Fantastisk fort gjort å lage var den også. Melder meg frivillig i alle lag heretter😊


Legg igjen en kommentar

Entries og kommentarer feeds.

